Finlandssvenskar

Som de flesta vet, är Sara och jag finlandssvenskar. Det betyder att vi bor i Finland och pratar svenska. Inget konstigt med det. Vi är en minoritet i Finland, men hela landet är faktiskt 2-språkigt. Finnarna måste än så länge läsa lite svenska i skolan och vi svenskar läser myyycket finska. Men det betyder inte att vi kan prata det så bra. De flesta suger på finska. Det är inte ett lätt språk. Men vissa av oss, som mig själv, är 2-språkiga, vi kan alltså både svenska och finska tack vare att vi har typ en förälder som är finsk eller så.

Alltid när man börjar snacka med en svensk på nätet, blir dom helt chockade över att man pratar svenska. Det är ju inte så konstigt att svenskan fortfarande lever i Finland, när vi hörde till Sverige förut. Här i Österbotten, var vi bor, pratar majoriteten svenska. Däremot i Östra Finland är det många som pratar både finska och ryska !

Att vara finlandssvensk är något som är bra. Visst finns det många nackdelar, men vi är inte alls lika stela som den finska befolkningen ! (och kanske lite mer pratsamma...) Vi klarar oss bra i Sverige, och trivs där, vi klarar oss i Finland på finska och norskar förstår oss bättre än er som pratar rikssvenska! Vi är även mycket bättre på engelska än dem som är finska, deras uttal suger ! Vi har inte alls lika höga krav på våra betyg som dem heller, vi har lägre gränser för att slippa in till t.ex. gymnasiet.

Nu vet ni lite mer, minnas detta nudå! :)

Puss o kram


Kommentarer
Postat av: moa<3

Vad tycker du om mina nya uggs?<3 :)

2009-11-14 @ 19:09:34
URL: http://livetommoa.blogg.se/
Postat av: Daniel

Bra att du upplyser folk



Det har jag gjort länge med min blogg så för många har det gått upp för att det inte bara e finska, humppa, bastu å knivar i detta land! :)

2009-11-14 @ 19:50:13
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0